Comisia Europeană a transmis un răspuns rapid după ce Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) i-a cerut să investigheze platforma TikTok cu privire la campania lui Călin Georgescu. Candidatul a reuşit să ajungă în turul doi cu o campanie cu „buget zero”, în care a fost promovat de numeroşi influenceri, care nu şi-au marcat corespunzător postările, fiind susţinut indirect de zeci de mii de conturi apărute peste noapte, notează Observator. Monitorizăm îndeaproape evoluțiile în această privință, este, în esență, răspunsul.
Preşedintele CNA, Monica Gubernat, a spune că a sesizat Comisia Europeană, după ce unul dintre candidați, Călin Georgescu, și-a făcut campania masivă pe TikTok.
De asemenea, cazul a intrat și pe ordinea de zi a ședinței extraordinare a CSAT, de mâine, Cap de agendă, analiza unor posibile riscuri la adresa securității naționale generate de acțiunile unor actori cibernetici statali și non-statali asupra unor infrastructuri IT&C, suport pentru procesul electoral, informează Administrația Prezidențială.
În răspunsul transmis către CNA, Comisia Europeană spune că monitorizează atent acţiunile TikTok şi de asemenea, precizează că a făcut o cerere de informaţii cu privire la măsurile adoptate de platformă pentru dezinformare şi riscurile legate de alegeri.
Comisia poate confirma primirea unei cereri din partea Consiliului Național al Audiovizualului din România de a deschide o investigație oficială cu privire la rolul TikTok în alegerile din România.
Comisia este în strânsă legătură cu coordonatorul serviciilor digitale din România, ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații).
În temeiul Regulamentului privind serviciile digitale, TikTok este o platformă online foarte mare. Prin urmare, are obligația de a evalua și de a atenua riscurile sistemice legate de procesele electorale, inclusiv de alegerile naționale.
TikTok este semnatar al Codului de bune practici privind dezinformarea, care urmează să fie integrat în Regulamentul privind serviciile digitale și, prin urmare, și-a asumat angajamente specifice în contextul alegerilor.
În cazul în care Comisia suspectează o încălcare pe baza probelor de care dispunem, Comisia poate iniția proceduri pentru a analiza respectarea de către TikTok a obligațiilor prevăzute în Regulamentul privind serviciile digitale. Monitorizăm îndeaproape evoluțiile în această privință.
Comisia a trimis deja o cerere de informații către TikTok, în data de 2 octombrie, solicitând acestei platforme informații cu privire la măsurile pe care le-a adoptat pentru a evita manipularea serviciului de către actori răuvoitori și pentru a atenua riscurile legate de alegeri, de pluralismul mass-mediei și de discursul civic, care pot fi amplificate de anumite sisteme de recomandare.
Comisia nu intervine în alegerile naționale și urmărește să asigure, în limitele competențelor sale, condiții de concurență echitabile pentru toți candidații”, a transmis Comisia Europeană.